Arbeta med sökmotoroptimering på din hemsida

Många företag som har en hemsida idag missar väldigt många möjligheter till nya affärer och kontakter på grund av att den är för dåligt optimerad. Privatpersoner och andra använder internet för att hitta produkter och tjänster som de vill köpa. Google är den absolut populäraste sökmotorn som används idag, så den vill man synas högt upp i ett sökresultat med en relevant sökfras.

Lägg inte bara upp hemsidan, tänk på ”vad kommer eventuella kunder att söka på”. Ta reda på vilka nyckelord ni ska använda i verksamheten, nyckelord eller sökfraser som ni vill synas på. Om ett företag säljer bananer på internet så är ”bananer” och ”köpa bananer” nyckelord och fraser som man ska optimera för.

Google är en sökmotor som älskar ren och skär text, därför är det viktigt att relevanta texter finns på er hemsida.

Titel på hemsidan

Titeln ska reflektera vad ni säljer. Där ska era även nyckelord finnas med. Även titlar på undersidor ska få relevanta beskrivningar, använd inte samma titel över hela hemsidan.

Innehållet

Ta er tid att skriva ner mycket om er affärsverksamhet och era produkter. Det är positivt både för en sökmotor och en besökare.

Meta description

Detta är en osynlig text för den vanliga besökaren, men en sökmotor kan använda den för att få en beskrivning på sidans innehåll. Vanligtvis så går en sökmotor in och plockar text som den ”tror” är relevant, och visar sedan upp det i ett sökresultat. Men med Meta description så kan du servera den informationen direkt till sökmotorn genom att ange en beskrivning inom denna tagg. Skriv och optimera den till ungefär 160 tecken inklusive mellanslag. Då har du stor chans att på verka ditt framtida sökresultat.